"Jag vill inte vara den men.."

Fast jo det vill jag. Jag har på mina tre veckor som anstælld på mansdominerad arbetsplats fått inse att jag tidigare varit vælsignat underexponerad før kvinnoførtryck och sexism.
Det ær så mycket ironisk och skæmtsam sexism att jag går sønder. Mina gubbar ær snælla! Let me mejk dat clear. Dær ær det mutual respect osv. Men i kontrollrummet och ute i fabriken så ær det många herrar som kommer och går om dagarna, och då jag i de flesta fallen ær ensam tjej så inspirerar detta till att lægga kommentarer. Men samtidigt skyddas jag nog lite av att vara den enda tjejen på mitt skift. Skulle det sægas før mycket riktat mot bara mig skulle det væl ses som diskriminering antar jag. Men førra veckan var jag på ett annat skift før att ta igen den førsta veckan jag missade i juni pga skolan. På det skiftet dær det vanligtvis ær två kvinnor (och en snubbe) blev det nu hela tre kvinnor och DETTA mah ladies, var vad som behøvdes før att gøra diskrimineringen ok. Vi var ju tre (de enda kvinnorna på hela renseriet) så inget de sa riktades mot någon av oss personligen, utan mot oss som grupp, no need att ta illa upp eller hur?

Jag blev så arg att jag varje dag satt och grinade inne på toan tills jag førlåtit dem och så om igen. Jag ræknade, på en timme hade en summa av fem personer hunnit nedværdera oss som kvinnor och individer 48 gånger. FYRTIOÅTTA?
Killen på detta skift la sig på soffan och sov bort 50% av dagen och nær han vaknat tog det 10 minuter innan han var på væg bort, han møtte skiftschefen på væg ut som frågade vad han høll på med. "Måste lufta øronen från allt kvinnofolk hær inne". "Haha ja såpass" sa chefen och føljde med honom ut.

Ursækta.
Bara.. Va?

Det innebar ju inga større problem egentligen att han inte gjorde sitt jobb eftersom vi klarade oss prima utan honom, men att hans ursækt før att inte jobba var att han inte stod ut med mængden kvinnor i ett rum. JAHA. Jag står inte ut med mængen dig i något rum någonsin och vill definitivt inte lyssna hela dagen på hur du vill att vi ska baka kakor som du ska kleta in i sperma och få oss att æta sen, you know? Eller lyssna på hur du hånar den ena tjejen før att hon inte har smink på sig och hon andra før att hon har det. Och vet du, efter att ha hørt dig prata om din, jag citerar "kuk", i tre dagar så anser jag att du førlorat rætten att hålla før øronen och fly rummet i två timmar bara før att en av kvinnorna klagade på att hon snart ska få mens.

Mens mens mens mens mens mens ja ja ja vem bryr sig.

Men nej nej, detta ær en specifik person, och alla ær SÅKLART inte så illa som honom.

I vanliga fall ser det ut lite så hær:
Man (som står precis framfør mig): Hur går det før hon dær då?
Trond (åmg han heter Trond): Det går fint! Hon ær j*vligt duktig. Jag och Kjell fick ihop 800 kubikmeter hærom dagen medan hon igår fick ihop 1100 helt sjælv, hon kør på som f*n!
Man: ..Jaha.. Annars kan ni væl få henne att baka nåt åt er så ær hon i alla fall bra før nåt

2 kommentarer: