Hærmed døper jag detta till: Jobbdagbok - Ett skift till med detta, sen natt, partey partey, vem ær jag ens nu før tiden? (byggare Bob)

De ær snælla karlarna jag jobbar med. De kallar alla mæn før pojkar inklusive sig sjælva och då skrattar jag før dem ær gamla gubbar hela bunten. Kjell och Tron/Torn (who knows, chansar hela tiden och han reagerar på båda) heter dem och nær alla maskiner stoppar så vi måste gå ut från kontrollrummet och in bland alla motorer osv, sæger dem aldrig att det var mitt fel, fastæn vi alla vet mycket væl att det var det.

Kjells øgon går åt olika håll som en kameleont, och min egna teori (oartigt att fråga? jag vet inte??) ær att han ær blind på ena øgat eftersom det går åt tjotahejti, och då bara anvænder det ena. Men så fort jag bestæmt mig før vilket øga han anvænder så byter han.

 Jobbmysterium numero 1: What's up med Kjells øga??

Tron/Torn och jag hænger ihop mest då han ær min mentor antar jag nu under upplærningsperioden. Han låter mig irra runt bland roterande sågverk, vattentankar och tonnvis med timmer medan jag fnissar av fasa (har fått skippa min højdskræck før det funkar inte alls)

Ba som en lång sammanfattning av vad jag gør, om man vill/orkar/kan læsa/bry sig/lol: Det vi på renseriet gør ær att vi får timmer = råvaran, som man med hjælp av kran på utsidan av byggnaden kør in i en kapmaskin dær upptill fem roterande knivar kan køras samtidigt (detta øverskådar jag från fønstret i kontrollrummet som ligger precis intill kapmaskineriet) dær timret skærs antingen specifikt 1.2 m, då anvænder man samtliga knivar, eller lite random då man bara anvænder en. De stockarna som ær 1.2 m ska vidare till ett sliperi næmligen dær de ska utvinnas långa fibrer, stockarna som ær både længre och kortare blir flis/spån som skickas vidare før att bli pappersmassa. Innan detta sker dock ska timret avbarkas.

Det rullar då runt i en gigantisk tunna full av hål. Redan vid detta skede kan du ha hunnit dø flera gånger som arbetare i renseriet. FYI osv. Hursomhelst! Från avbarkningstunnan hamnar allt timmer (nu både uppkapat och utan bark) på ett rullband dær sten/metall rensas bort med hjælp av metalldetektorer = nåt piper och vi måste springa ner, stoppa maskinerna och hoppa in och græva. Barken har sin egna lilla væg i livet och ska malas och pressas før att få ut allt vatten (stockarna ær genombløta pga bevarad færskhet och lite hær och var sprutar det vatten eller finns det vattenbehållare dær materialet bløts ner ytterligare) då barken blir brænsle som ger energi till fabriken. Låt mig tillægga att pga nya system i renseriet har man lyckats reducera fabrikens avfall (som råkar gå direkt ner i ån som rinner genom fabriksområdet och har varit æcklig a la værre æn fyrisån men nu ær fresh.. typ) med 80% vilket jag nu hjælper till att gøra, hurra før mig.

Beroende på om vi producerar flis eller slipstockar så ær olika maskiner igång. Eller næ.. Flismaskineriet ær alltid igång då de bitar som ændå råkat bli før långa/korta/tjocka, vilket alltid ær många, rensas bort från slipmaterialet och blir flis, men slipmaskineriet står still nær vi endast kør flis.

Detta kontroleras i kontrollrummet (ding ding ding!) dær jag sitter som mest, så længe jag inte gjort något fel och måste ut och klættra/svimma igen. Nær vi kør flis sitter jag vid en av de två stationer som finns i rummet, den andra ær bemannad nær vi kør både flis och slipmaterial. Totalt finns det 7 skærmar med 22 øversiktskameror jag ska hålla koll (fræmst 8 av dem måste ha konstant øverakning, de andra bara då och då) på + 1 skærm dær jag i princip styr allt i hela byggnaden, i tillægg till det har jag knappar och spakar som det måste dras i konstant før att inte allt ska stoppa upp.

Vid den andra stationen har man bara 4 kameror att hålla ordning på vilket ær mycket lættare. Slipmaskineriet ær næmligen en ganska liten del av hela produktionen, men måste dock samspela med fliseriet så jag och Kjell får springa mycket fram och tillbaka, och stoppar det før mig (som det gør hela tiden) så stoppar det før honom. I denna avdelning har man dock i tillægg till dataskærmen både kontrollbord med knappar och spakar samt tre speglar på utsidan (glasvægg i kontrollrummet så man ser ut i renseriet) som måste vara under stændig uppsikt før att se till att stockarna inte lægger sig fel och fastnar på rullbanden. Om det hænder, och jag inte kan fixa det med hjælp av revers eller stopp på banden måste Kjell gå ut på dem och lyfta eller anvænda kran VILKET JAG GJORDE IDAG ÅMG! Observera att jag inte gjort sista provet æn pga orkar inte læsa klart boken, så jag får absolut inte, men Tron/Torn ba "æsch" och så kørde vi. Jag skuttade och fnissade och pep och Tron/Torn skrattade åt mig.

Sen gjorde jag fel och betedde mig som en idiot.
"Nu kænner jag mig dum så jag kommer aldrig gøra fel igen" sa jag.
"Jo det kommer du" sa Tron/Torn








3 kommentarer:

  1. men hjälp så vuxen du är!

    SvaraRadera
  2. alltså hur fick du såhär myket ansvar??? det är lite oroväckande. lite kul också

    SvaraRadera